Angst og morgentur

Categories Trening

Da jeg våknet i dag tidlig kjente jeg på en stor angst. Hadde skikkelig trykk i brystet og var skikkelig nervevrak. Men jeg fikk på meg klær og kom meg ut.

Jeg vet ikke hva årsaken var. Om det var at jeg skulle ut og til Oslo, ta buss, men det gir heller ingen mening fordi det gjør jeg jo hele tiden uten å kjenne det sånn som dette så ofte. Eller kanskje det var på grunn av Nano, men han lå og sov da jeg dro… så jeg vet ikke hvorfor det ble sånn. Men så pleier jeg å kjenne på angst uten grunn innimellom også. Men nok om det over til morgenturen.

Jeg hadde noe spesielt jeg ville finne på turen idag. I Sofienbergparken i Oslo skal det være en gammel jødisk gravlund. Den ble anlagt i 1858 og en del av den ble lagt ned i 1918 og første delen av Sofienbergparken ble åpnet i 1920. I 1869 åpnet denne jødiske gravlunden, første begravelse skjedde i 1885 og den siste i 1940. Fra 1917 kom det også en jødisk gravplass på Helsfyr. På grunn av jødiske regler, lov og skikk står denne gravlunden ennå i Sofienbergparken og ble i 2022 fredet.

Jeg er ikke religiøs på noen som helst måte, men jeg interesserer meg i Oslohistorie, og dette er en del av det. Gamle bygg, kunst på bygg, gravlunder, navn, skilt, historier bak alt sammen er bare veldig interessant, og da er det stort å finne noe som dette her. Og mine gåturer er endel av livsstilsendringen min og jeg går mye og overalt og kommer jeg over noe som dette blir det endel av det. Og derfor deler jeg også noe av det jeg kommer over på Instagram og her på bloggen.

Etterpå tok jeg liten runde med stolpejakt, fant et par stolper og tok noen jeg hadde tatt før, da får jeg bare halvparten av poengene, men det er poeng uansett. Men jeg sliter med å forstå kart og retninger så det beste er å gå med min mor, men hun jobber så jeg ville prøve alene. Og jeg fant som sagt to stykker før jeg følte for å komme meg hjem. Da følte jeg mer på sult enn angst så det var på tide. Angsten slapp en god del heldigvis, men fant ikke ut hva det kom av. Men nå er angst sjeldent logisk og kan komme av alt og ikke noe. Men det ble en lang og fin tur på 16’000 skritt og 11km. Hva som skjer resten av ferien blir spennende å se, alle dager skal jo regne bort…

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *