En morgentur i historiske gater

Categories Trening

Til morgentur i dag gikk jeg min favorittrunde. Tok T-bane fra Helsfyr til Tøyen og gikk til Akerselva. Det bildet over er tatt der, i nydelig morgenlys. Altså, jeg elsker å gå tur langs Akerselva og i Maridalsveien og i områdene rundt der. Jeg elsker historien om de gamle verkstedene i områdene der, Hjula Veveri osv osv, skulle vært noe å oppleve selv. Men der ligger også Arbeidermuseet som er et museum om den historien og er veldig interessant.

Jeg holder på med en bokserie, Sønnavind av Frid Ingulstad som handler om det livet i området der. En familie som lever og jobber og sliter og opplever. Er på bok fem nå, jeg startet 20 år for sent, serien startet vel i 2005 og den siste boka kommer i år. Jeg har ikke hele serien, men jeg fant første boka i en bokkiosk, kjøpte flere brukt på jobben min og i en annen bruktbutikk så jeg har vel fram til bok 30, men det er over 120 bøker. Og jeg vet ikke om jeg gidder å lese hele. Men på Norske serier på nett kan man bestille og jeg har bestilt de tre siste bøkene bare for å se hvordan det hele ender. Men mange har nok blitt borte og mange nye kommet fra der jeg er nå til serien slutter.

I Maridalsveien ligger det mange gamle bygg og jeg kan bare drømme om å bo i et sånt. Tenk å bo i et gammelt hus med historie? Hadde vært stolt over at det ble hengt opp et blått skilt på huset mitt. Hvis hus kunne prate!

Dette er Brenna, her var det arbeiderboliger for de som jobbet på Vøien Bomuldsspinderi, oppført i 1848. Tror det er bevart en leilighet fra den tiden man kan besøke, det ville vært så artig å se. En dag skal det skje!

Derfra gikk jeg videre mot fossen som var i full fart i dag. Er nok mye snø som smelter.

Jeg gikk etterhvert mot sentrum, validerte månedskortet mitt før jeg tok buss hjem. Turen hadde nok vært lenger hadde det ikke vært så kaldt. Det blåste så surt og jeg hadde ikke varm nok jakke på meg, men det gikk bra uansett. Jeg gikk 14’000 skritt og 9km. Fornøyd med det. Men jeg satt og ventet litt før jeg tok en buss hjem. Jeg har funnet ut av det at hvis jeg tar buss etter 08.30 så kan jeg sette meg ytterst og sitte alene, noe jeg foretrekker. Sitte ved vindu med en fremmed ytterst gir meg mye angst. Jeg kan takle det hvis jeg absolutt må, men jeg gjør alt for å slippe. Har brent meg på det før, ikke kommet meg av fordi personen som satt ytterst sovnet. Eller ikke følger med når jeg trykker på stopp knappen. Jeg får ikke sagt fra muntlig, så hvis jeg skal sitte ved vindu og være trygg på at jeg kommer av er jeg avhengig av at personen følger med. Og det kan jeg egentlig ikke være. Så for at jeg skal takle det å ta buss, noe jeg må for å komme meg steder, samme på tog, trikk, T-bane, jeg må sitte ytterst hvis jeg reiser alene. Hvis jeg feks reiser med min mor spiller det ingen rolle, fordi det er moren min. Men nok om det.

Det ble en veldig fin morgentur. Og på fredag har jeg en plan om en tur til. Hvor den havner og hvor lang den blir finner jeg ut av da. På fredag skal jeg også på teater og se Evita på Oslo nye. Og det skal komme mer snø også så får se hva det blir ut av det. Det må da snart være slutt nå?!

0 kommentarer

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *